átváltás akadálymentes nézetre
1. kép

Anne Frank naplója mai olvasatban

Anna Frank naplóját és életét bemutató kiállítás nyílt meg iskolánk nagytermében szeptemberben. A tárlat vezetői a 11.A osztály történelem tagozatos diákjai voltak.Kovács Dávid így számolt be az izgalmas tárlatvezetésről:

      

Anne Frank naplója mai olvasatban,

 avagy „amatőr” tárlatvezetők

 

Szeptember eleje, a tanév még alig kezdődött meg. Még a nyári szünet hatása alatt állunk. 
A gimnázium nagyteremébe várják csoportunkat. Nem tudjuk pontosan miért, még annak ellenére sem, hogy röviden tájékoztattak bennünket. Izgatottan várjuk, mi is fog történni.

A teremben egy kiállítás tablóit látjuk kibontakozni. Modern külsőbe öltöztetett plakátokon barnított képek és rövidebb-hosszabb szövegek. A vásznak érdekesen ívelő vázra feszülnek. Ez oldja az első látásra sem vidámságot sugárzó képek komor hangulatát.

Egy félig-meddig ismerős arc néz ránk a vásznakról, de az összefüggések még nem világosak. Társaim még bátortalanul járnak-kelnek a teremben, néhányak kezében Anne Frank naplója lapul. Ekkor két hölgy érkezik a terembe, elkezdődik egy olyan „képzés”, amelynek sikerességében cseppet sem bíztunk. Tárlatvezetőkké kell válnunk! Nekünk, akik szinte egykorúak vagyunk a főszereplővel. Történelmi tablók bemutatóivá személyes élmények nélkül. A képzés során vált egyre világosabbá, hol és mi történt a velünk hasonló korú és gondolkodású leánnyal. Nagyon távolról indulva betekintést nyerünk többek között a zsidó vallás gyakorlatába, a náci Németország működésébe és természetesen lassan kitárul előttünk egy német zsidó kislány, Anne Frank élete. A tények megismerése mellett beavatást nyertünk a tárlatvezetés gyakorlatába, amit nem csupán önbizalmunk növekedése, de a kezünkbe adott könyvecske, a „Kézikönyv tárlatvezetők számára” is bizonyított.

Másnap folytatódott a felkészülés valós tárlatvezetéssel, amin mi látogatói szerepet kaptunk. Beavatott látogatók voltunk, akiknek minden pillanatban a másik oldalon és szerepben kellett mozognunk és gondolkodnunk.

Vezetőnk lelkesen köszönt minket a tárlaton és indulunk Anne Frank szüleinek az esküvőjétől, a németországi aktuális helyzet megismerésétől egészen a kezdetben izgalmas, majd tragikus végű történetig, amely nem fejeződik be, hiszen a tárlat címe az: „Anne Frank, történelem a mának”. Anne Frank korának problémái mai világunkban is nagyon aktuálisak. A tablók megtekintése után egy kis film megnézése a feladatunk. Röviden újra átpereg előttünk minden, sok dolog kap új értelmet a fakó és régi mozgóképek láttán.

Profi tárlatvezetőnktől sietve búcsúzunk, aki sok sikert kíván nekünk az elkövetkezendő egy hónaphoz, a sok tárlatvezetéshez. Azt éreztük bízik bennünk, mi persze kevésbé önmagunkban.

Lelkes és kevésbé lelkes csoportok érkeztek hozzánk. Kik maguktól jöttek, kiket szigorú tanárok hoztak magukkal. Lelkesedésünket semmi sem törhette meg, hol ketten, hol hárman vezettük végig látogatóinkat a kiállítás anyagát bemutatva. Figyeltünk saját és tárlatvezető társaink teljesítményére. Nem szerettünk volna unalmasak lenni. Nagy kihívás volt minden „fellépés”, különösen a saját iskolatársaink előtt.

Számtalanszor rágtuk át magunkat Anne tragikus történetén. Már szinte láttuk a csendben megbúvókat és éreztük annak a pillanatnak a feszültségét, amikor kiderült a titok. Anne tekintetének egyértelmű mondanivalóját: itt csak a csoda segíthet. Nem segített. Csak egy napló maradt. A számtalan hasonló történet egyike volna a család tragédiája, ha az édesapa, Otto Frank nem formálja könyvvé elvesztett gyermeke írásait. A könyv, a család személyes emlékei, fotói és néhány kordokumentum segítségével kalandozhattunk vissza Anne életébe.

Minden igyekezetükkel próbáltuk ennek a történelmi kalandnak a hangulatát visszaadni. Reméljük sikerrel.

 

Kovács Dávid 11.A

 

   

Aktuális eredmények

  • MENTORS AJTP angol nyelvi verseny

    országos 4. helyen végzett

    Onofrei Márk Leonárdó (11.E)

    Felkészítő: Szalontainé Batta Barbara

     
  • MENTORS AJTP angol nyelvi verseny

    országos 3. helyen végzett

    Garics Péter (11.E)

    Felkészítő: Szalontainé Batta Barbara

     
  • MENTORS AJTP angol nyelvi verseny

    országos 1. helyen végzett

    Hajdu Gábor (11.E)

    Felkészítő: Szalontainé Batta Barbara

     
  • Dr. Gárdus János városi angol nyelvi verseny 7-8. évfolyam

    városi 5. helyen végzett

    Varga Vanda (8.B)

    Felkészítők: Cseke-Tímár Enikő, Szalontainé Batta Barbara

     
  • Dr. Gárdus János városi angol nyelvi verseny 7-8. évfolyam

    városi 3. helyen végzett

    Kostyál Gréta Lelle (8.B)

    Felkészítők: Cseke-Tímár Enikő, Szalontainé Batta Barbara

     
  • Dr. Gárdus János városi angol nyelvi verseny 7-8. évfolyam

    városi 1. helyen végzett

    Gulyás Péter (8.B)

    Felkészítők: Cseke-Tímár Enikő, Szalontainé Batta Barbara

     
  • Fizika - Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny II. kategória

    döntő 3. helyen végzett

    Fehérvári Donát (12.B)

    Felkészítők: Biró István, Kovács Benedek, Pál Mihály Imre, Zámborszky Ferenc

     
  • Fizika - Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny I. kategória

    döntő 11. helyen végzett

    Farkas Roland (12.C)

    Felkészítő: Pál Mihály Imre

     
  • Fizika - Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny I. kategória

    döntő 5. helyen végzett

    Molnár István Ádám (11.B)

    Felkészítők: Kovács Benedek, Zámborszky Ferenc, Dezsőfi György, Dudás Imre

     
  • Mikola Sándor Országos Középiskolai Tehetségkutató Fizikaverseny

    országos 21. helyen végzett

    Malinkó Dioméd (10.B)

    Felkészítő: Biró István

     

Gratulálunk!